Het verlenen van hulp bij een incident
Speciale Reddingen
Reddingen op het ijs
Al het water wat buiten door de omgeving bevriest noemen we natuurijs.
- Een wak is een natuurlijk gat in het ijs
- Een bij is een gat door mensen gemaakt
Markeer deze plekken met bijvoorbeeld takken of lint.
Soorten IJs
We onderscheiden verschillende soorten ijs:
- Bomijs
- Bobbelijs
- Drijfijs / gebroken ijs
- IJsschots
- Boterijs
- IJszelijs
- Golfijs
- Zwart IJs
- Kunstijs
IJskwaliteit beoordelen
- Hoe lang het heeft gevroren
- De temperatuur
- Hoe dik het ijs is
- Temperatuur dag en nacht
- Hoe het ijs eruit ziet
- Sneeuw op het ijs
- Dooi
- Bruggen
- Boten
- Watervogels
- Ondiep water
- Stromend water
- Lucht in het ijs
- Bemaling, sluizen en stuwen
Eigen veiligheid
- Als je echt het water in moet houd dan zo veel mogelijk kleding aan.
- Blijf nooit langer dan 20 seconden in het water.
- Als je te water raakt gebruik dan de HELP houding om afkoeling te voorkomen.
- Gebruik geen alcohol om iemand op te warmen.
- Kom je onder het ijs terecht ga dan naar de afwijkende plek.
Zelfredding uit een wak
- Neem altijd een natuurijsveiligheidsset en/of klos mee
- Ga altijd terug naar waar je vandaan kwam (tenzij je dicht bij de kant bent)
- Prik de ijspriemen in het ijs en trek jezelf liggend vooruit (ijs kan breken)
- Geen priemen? Breek het ijs tot het dik genoeg is
- Rol of trek jezelf weg tot je op dikker ijs staat
Zelfredding uit een bijt
- Met priemen kan je jezelf weer terug op het ijs trekken
- Geen priemen? Ga met je rug tegen de lange kant liggen
- Duw je voeten tegen de andere kant en maak je rug hol
- Andere optie is om tegen de lange kant te gaan liggen met je buik
- Probeer dat de korte kant op te rollen
- Ook hier niet gelijk gaan staan bij het wak!
Anderen redden
- Draag beschermende kleding en gebruik reddingsmiddelen als lijnen en reddingsplanken
- Zorg dat er mensen kunnen helpen op een veilige afstand
- Zorg dat je niet tussen ijsschotsen vast komt te zitten!
- Verdeel je gewicht over het ijs
- Verdwijnt iemand onder het ijs? Markeer de plek en maak het vrij van sneeuw
Auto te water
Ieder jaar raken er ongeveer 700-800 auto's te water. Dit is in ongeveer 50 gevallen met dodelijke
afloop.
Als een auto te water raakt zakt meestal de neus als eerst.
Wacht niet tot de auto zinkt ontsnap zo snel mogelijk.
Preventie
- Zorg voor een lifehammer en gordelmes
- Houd rekening met de drukte, het zicht en weersomstandigheden op de weg.
- Draag een gordel
- Zorg dat de auto goed onderhouden is en gekeurd is
- Zorg dat je weet hoe de auto in elkaar zit (klapstoelen, noodluiken bij bussen)
Zelfredding
- Maak je gordel los
- Zet de lampen aan als die veilig en snel kan
- Sla de zijruit in of open een noodluik
- Meerdere passagiers? Zorg dat iedereen los is van de gordel.
- Ontsnap ruglings door de ruit
- Doe dit voorzichtig en zet je niet af tegen de auto!
Anderen redden
- Bel direct 112 en vraag naar de brandweer
- Markeer de plek van het ongeval
- Voer een redding bij voorkeur aangelijnd uit
- Bevestig als dit veilig kan ook een lijn aan het voertuig
- Ga nooit zelf de auto in!
Stromend water
In het midden van rechte stukken rivier en in buitembochten stroomt water vaak het snelst.
Reddingen worden bemoeilijkt door stroming maar ook door objecten in het water.
Start een natte redding altijd bovenstrooms van de drenkeling.
Bevestig jezelf aan een lijn met een niet schuivende lus.
Stuwen en watervallen
Een stuw is een plek waar water over een dam stroom voor bijvoorbeeld energiewinning.
Bij een stuw of waterval komt het water van een hoogte neer en gaat dan twee kanten op. Het stroomt terug
de kuil in of gaat verder stroom afwaarts.
Terechtkomen in een rolstroom kan levensgevaarlijk zijn!
Strekdammen en Kribben
In gebruik tegen uitschuren van de oever (‘normaliseren’)
- Strekdammen zijn rieten matten met stenen daarop, evenwijdig
aan de rivier
- Kribben zijn dammen van steen, loodrecht op de oever,
mogelijk met ‘keerstroom’
- Bedenk dat ze glad en gevaarlijk kunnen zijn met sterke stromingen en mogelijk draaikolken!
Waterrecreatieongevallen
Watersporters raken in de problemen door:
- Weinig ervaring
- Teveel of te weinig wind
- Andere vaartuigen
- Slecht materiaal
Redden van een watersporter
- Let op signalen als: zwaaien, vaak vallen, niet tegen de stroming in komen
- Wees voorzichtig bij het benaderen van een kitesurfer i.v.m. lijnen
- Gebruik planken en kano's als drijvendhoudende hulpmiddelen
- Schakel bij zoekacties tijdig andere instanties in
- Houd ook rekenschap met lose meldingen
Duikongevallen
- Vermeld bij het alarmeren nadrukelijk dat het om een duikongeval gaat
- Pas normale eerst hulp toe
- Bevrijd de drenkeling uit zijn duikuitrusting
- Ga na wat er gebeurd is (duikuitrusting of duiklog)
- Voorkom verdere afkoeling